Cine este cel mai important artist al Renasterii Italiene?
Raspunsul la aceasta intrebare, nu este deloc unul usor. Intrebarea in sine este complicata. Este greu de explicat un fenomen de un asemenea calibru, precum Renasterea Italiana printr-o singura personalitate sau o lista de lucrari…
A devenit aproape un reflex, ca atunci cand vine vorba de perioada Renasterii Italiene, primele numele importante care ne vin in minte sa fie cele ale lui: Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rafael, Donatello (canonul celor sapte) etc. ceea ce este adevarat, insa doar partial.
Fiecare dintre aceste personalitati au adus un aport semnificativ asupra evolutiei artei in epoca renascentista. Ar fi greu de conceptut cum ar fi aratat patrimoniul actual ar artei fara truda si inovatiile aduse de Giotto di Bondone, Massacio, Donatello, Fra Angelico, Pierro della Francesca, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Rafael Sanzio, si foarte multi altii pe care as fi tentat sa ii enumar, insa as transforma acest articol intr-un compediu plictisitor.
Andrea del Verrocchio si argumentele titularizarii mele
Avand in vedere caracterul continu al evolutiei artei bazat pe relatia MAESTRU – DISCIPOL si judecand dupa aportul personal, atat al operelor cat si al potentialului formator, al influentei, il plasez pe maestrul Andrea del Verrocchio, ca fiind una dintre cele mai importante personaje ale lumii artei din vremea Renasterii.
Importanta personalitatii sale nu vine doar din prisma operei cu care a intrat in patrimoniul artei universale ci si din proiectia viziunilor sala asupra discipolilor, de mostenirea lasata ucenicilor sai.
Un aspect deosebit de important il reprezinta faptul ca Andrea del Verrochio a fost mentor calauzitor pentru unii dintre [cei mai importanti artisti ai renasterii Italiene. ]. Altfel spus, in atelierul lui Verrochio si-au facut ucenia, deprinzand desavarsirea mestesugului arstistic, nume precum:
- Pietro Perugino (care ulterior va fi maestrul lui Rafael) ;
- Domenico Ghirlandajo;
- Sandro Botticelli;
- Leonardo da Vinci;
Mai mult ca sigur, fara contributia maestrului Andrea del Verrocchio, Botticelli, Rafael, Leonardo, nu ar mai fi fost Botticelli, Rafael si Leonardo da Vinci pe care ii studiem astazi.
Personalitatea si o scurta biografie a lui Andrea del Verrocchio
Pe numele sau real Andrea di Michele di Francesco de’ Cioni, se naste in anul 1435 in Florenta, Italia (pe acea vreme Republica Florenta, unul dintre cele mai bogate orase de pe Pamant) intr-o perioada de maxima inflorire a artei.
Andrea del Verrochio dobandeste multiple calitati, stapanind mestesugul finisajelor fine: tehnica zidariei si a faiantei.
Precum marii artisti renascentisti spectrul cunoasterii cuprinde varii domenii, Verocchio este si un bun muzican care poseda si vaste cunostiinte de matematica. Popular este recunoscut ca pictor si sculptor.
Vasari scria la inceputul capitolului despre Andrea del Verocchio ca acesta era un desavarsit, pictor, sculptor, desenator, arhitect, maestru al perspectivei, lucrator in aur. Pare uluitor cand facem referire la o sigura peroana care sa stapaneasca toate aceste indeletniciri, insa aceste date sunt autentice!
Cert este faptul ca Andreea del Verocchio a fost o persoana deosebita, gratie calitatilor multiple pe care le dobandise.
Competentele sale artistice ii confera si oportunitatea de a fi sub mecenatul familiei de Medicii (a lucra pentru si de a dobandi o anumita protectie).
Verocchio lucreaza unii dintre cei mai influenti membri ai societatii florentine, Piero Gutosul si fiul sau Lorenzo Medici.
ATELIERUL ARTISTULUI ANDREA DEL VERROCCHIO
Atelierul lui Andreea del Verocchio era renumit in Florenta. Aici ideile circulau liber, se ridicau si se discutau probleme legate nu numai de domeniul picturii si al sculpturii cu care s-au consacrat mestrii ce i-au trecut pragul ci din intrega stiinta disponibila in epoca: matematica, anatomie, istorie, literatura, mitologie, filosofie.
Pot afirma si nu am de ce sa ma insel ca atelierul lui Verocchio era o intreaga Universitate Politehnica „renascentista” in miniatura. Probabil tot aici se gaseau si o colectie serioasa de manuscrise de unde se culegau informatiile pretioase pentru artisti. Se practicau experimente, se testau diferite, substante, materiale, tehnologii. Tot de aici se coordonau si marile lucrari pe care Andreea del Veroccio le comisionase pentru Republica Florenta.
Atelierul acestuia era o zona destinata elitelor societatii. Personalitati de tot felul, liderii Florentei si nu numai, bancheri, aristocrati, bijutieri, comandanti militari, inalti prelati ai Bisericii ii treceau pragul.
Artistii vremii aspirau la statutul de intelectuali, de persoane ce isi castiga existenta prin efortul mintii nu al muncii fizice.
Ucenicii din atelierul lui Andrea del Verocchio, cat si din mai toate marile ateliere din regiune, pe langa pregatirea plastica pe care o deprinde de la maestrii, trebuie sa isi insuseasca cunostiinte solide de :
- Trivum: gramatica, logica, retorica;
- Quadrivium: aritmetica, geometrie, muzica, anatomie;
CELE MAI IMPORTANTE OPERE ALE ARTISTULUI
#OPERA SCULPTURALA
„Statuia lui Hristos și Sfântul Toma”
Tot sub tutela protectoare a familiei Medici, Andreea del Verrocchio executa lucrari pentru Biserica Orsanmichele din Florenta (mercantia – nisa primita de catre Verocchio, o compozitie statuara la care nu putem sa nu observam drama cu care treateaza artistul scena). La dezvelirea statuii in …. a fost declarata:
Cea mai frumoasa reprezentare a portretului lui Isus Cristos realizata vreodata
Statuia a fost perceputa de catre contemporani ca fiind o opera desavarsita pentru acea perioada: pozitiile personajelor, interactiunea dintre acestia induc o stare de miscare a compozitiei.
„DAVID” – ANDREA DEL VERROCCHIO
Statuie de bronz in dimensiuni reale. David este reprezentat in tinuta militara specifica epocii cu detalii vestimentare fine si foarte bine definite. Personajul este surpins intr-o postura mult mai increzatoare decat precentendul lui Donatello.
„Giuliano de’ Medici” – ANDREA DEL VERROCCHIO
“Bustul din profil a lui Alexandru cel Mare”
“Putti cu delfin”
Statuie de exterior conceputa pentru decorarea unei fantani din gradina Palatului Coresi, resedinta a familiei Medicii.
“Doamna cu buchet”
Bust din marmura, personaj neidentificat, poate fi o membra a familiei Benci, Vespuci, sau Lucretia Donati, amanta a lui Lorenzo de’ Medici.
# PICTURI
“Madona cu pruncul ”
Volumetria cu care sunt redate personajele (Isus pruncul si Fecioara Maria) este impresionanta, Verocchio reuseste sa il transpuna in pictura toate calitatile de sculptor.
“Tobias si Ingerul ”
“Botezul lui Hristos”
Opera pe care o consider deosebita datorita importantei pe care o are in epoca: documenteaza vizual, [tranzitia de la Renasterea Timpurie la Renasterea Deplina].