Prima fotografie conceptuală a istoriei
Aveți în față una dintre primele fotografii cu mesaj din istoria fotografiei. Povestea din spatele ei este una tristă.
Acesta este intitulată „Autoportret ca un om înecat” („Self-Portrait as a Drowned Man”), realizată de Hippolyte Bayard în 1840. Aceasta este una dintre primele fotografii conceptuale și este semnificativă din mai multe motive, atât din punct de vedere tehnic, cât și artistic.
Care a fost de fapt prima fotografie din lume?
„View from the window at Le Gras” – În mod tradițional, aceasta este considerată prima fotografie acceptată de lumea academică, realizată prin tehnici specifice de fotografie. Menționez ‘acceptată’, deoarece precursori ai experimentelor fotografice pot fi identificați cu secole înainte de acest prim cadru fotografic.
De fapt, principiile camerei obscure sunt detaliate în scrieri încă din Antichitate. Cel mai dificil aspect al fotografiei a fost fixarea imaginii, lucru care a devenit posibil abia odată cu evoluția tehnicii, mai exact în plin secol XIX.
Dezvoltarea fotografiei a coincis cu marile progrese științifice și industriale, care au facilitat experimentele și descoperirile necesare pentru crearea fotografiei.
Care sunt diferențele și similitudinile ce pun în comun aceste două fotografii?
Nu voi intra foarte mult în specificațiile tehnice, deoarece nu doresc să țin o prelegere despre procesele chimice din spatele acestor fotografii. Mă voi rezuma la dimensiunea conceptuală a celor două cadre.
‘View from the Window at Le Gras‘ este un triumf al științei, prin care s-a pus practic pecetea producerii de imagini prin tehnica fotografică. Principalul scop a fost demonstrarea posibilităților tehnice de a crea o imagine permanentă. Imaginea este o simplă vedere din fereastra lui Niépce, capturând o scenă exterioară fără o poveste sau un mesaj substanțial.
‘Autoportret ca un om înecat’, altfel spus prima fotografie conceptuală din lume, este de fapt un autoportret al lui Bayard în care el se prezintă ca fiind mort, înecat. În fotografie, Bayard apare întins pe o podea, cu fața spre camera de fotografiat, având un aspect sumbru și înghețat.
Fotografia a fost însoțită de o notă, scrisă de Bayard, care descria modul în care s-a ‘înecat’ din cauza dezamăgirii și lipsei de recunoaștere a muncii sale. Fotografia lui Bayard aduce în discuție dimensiunea emoțională, te mistuie și are capacitatea de a-ți bântui gândurile.
Contextul istoric al realizării primei fotografii conceptuale
Hippolyte Bayard a fost un pionier francez al fotografiei care a dezvoltat un proces fotografic cunoscut sub numele de ‘procesul Bayard.’ .
În ciuda contribuțiilor sale semnificative, Bayard nu a primit recunoașterea cuvenită în timpul său, deoarece Louis Daguerre și William Henry Fox Talbot au fost mai mediatizați pentru invențiile lor fotografice. Complet emoționat și sfâșiat de marginalizarea eforturilor sale, Bayard a creat această fotografie ca un protest împotriva nedreptății suferite.
Autoportret ca un om înecat „Self-Portrait as a Drowned Man„
Aceasta fotografie este asadar considerată prima fotografie din lume care include un mesaj narativ și emoțional, făcând din Bayard unul dintre primii artiști fotografi. Fotografia nu este doar un autoportret, ci și un discurs având ca scop un act de justiție socială, mediat desigur prin fotografie. Prin această lucrare, Bayard a criticat modul în care recunoașterea și meritul în domeniul științific și artistic erau distribuite în epoca sa.
Hippolyte Bayard, deși un inventator talentat, a fost marginalizat în favoarea lui Daguerre, ale cărui invenții au primit mai multă atenție și recunoaștere oficială. Guvernul francez a achiziționat procesul lui Daguerre și l-a promovat la nivel internațional, în timp ce contribuțiile lui Bayard au fost neglijate.
Impactul și moștenirea lui Bayard
‘Înecatul’ este văzut în prezent ca o piesă inovatoare în istoria fotografiei, deoarece combină tehnica fotografică cu o expresie artistică profundă. Fotografia este un exemplu timpuriu de depășire a tehnicității, punând accent pe capacitatea fotografiei de a înmagazina și a transmite un mesaj profund. Această lucrare rămâne o referință importantă în studiile despre originile artei fotografice.
Astfel, ‘Autoportret ca un om înecat’ de Hippolyte Bayard nu este doar o inovație tehnică, ci și un manifest artistic și social, marcând un moment semnificativ în evoluția fotografiei ca formă de artă și comunicare.